Abstract
The concept of resilience has significantly developed in the social sciences since the nineties. These advances have driven the generation of measurement instruments for this construct. Given the importance of this concept as an objective of sustainable development, the present study aimed at identifying the existing scales or questionnaires adapted to different sociocultural contexts to measure resilience and, hopefully, guide interventions. We conducted a systematic review in three databases, identifying 82 articles that analyzed or used assessment instruments for resilience in Spanish-speaking adults. The study found 15 instruments and compared their factors, age of application, reliability, and available adaptations. The results show that the instruments with the most significant applicability in different contexts, countries, and ages are the CD-RISC in both versions (abbreviated and extended) and the Wagnild and Young Resilience Scale in their different versions. The study's conclusions highlight the need to use and develop instruments that measure the reality of Latin American contexts and their scarcity.
References
Aguilar M., S., Gallegos C., A. y Muñoz S., S. (2019). Análisis de componentes y definición del concepto resiliencia: una revisión narrativa. Revista de Investigación Psicológica, 22, 77-100.
Alvarán, S., Rueda, S., Vieco, G. y Gaviria, J. (2020). Validación del instrumento JJ63 para la medición de resiliencia en niños y adolescentes escolarizados en cinco instituciones públicas de Antioquia. Zona Próxima, 37, 122-146. Doi: 10.14482/zp.37.380.421
Amar, J., Utria, L., Abello, R., Begoña, M. y Crespo, F. (2014). Construcción de la Escala de Factores Personales de Resiliencia (FRP-1) en mujeres víctimas del desplazamiento forzado en Colombia. Universitas Psychologica, 13(3), 15-26. Doi: 10.11144/Javeriana.UPSY13-3.cefp
Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso A., I. y Haranburu, M. (2007). La adaptación de instrumentos de medida de unas culturas a otras: una perspectiva práctica. Psicothema, 19, 124-133.
Barrios, O., Mercado, S. y Vargas, J. (2018). Medición de la resiliencia del personal del Instituto Tecnológico de Lázaro Cárdenas, Michoacán, México. Administración y Organizaciones, 21, 105-124. Doi: 10.24275/uam/xoc/dcsh/rayo/2018v21n41/Barrios
Campbell-Stills, L. y Stein, M. (2007). Psychometric analysis and refinement of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC): Validation of a 10-item measure of resilience. Journal of Trauma & Stress, 20(6), 1019-1028. Doi: 10.1002/jts.20271
Celina O., H. y Campo A., A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.
Connor, K. y Davidson, J. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression & Anxiety, 18(2), 76-82. Doi: 10.1002/jts.20271
Friborg, O., Hjemdal, O., Rosenvinge, J.H. y Martinussen, M. (2003). A new rating scale for adult resilience: What are the central protective resources behind healthy adjustment? International Journal of Methods in Psychiatric Research, 12, 65-76. Doi: 10.1002/mpr.143
García, J. y García M., M. (2013). Construcción de una escala de potencial resiliente para adultos. En Memorias in Extenso del XIV Congreso Mexicano de Psicología Social y VI Congreso Internacional de Relaciones Personales. Revista Mexicana de Psicología, Número Especial, 896-897.
Gaxiola, J., Frías, M., Hurtado, M., Salcido, L. y Figueroa, M. (2011). Validación del inventario de resiliencia (IRES) en una muestra del Noroeste de México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16(1), 73-83. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29215963006
Gómez B., J., Dolores, M. y Guilera, G. (2010). El sesgo de los instrumentos de medición. Tests justos. Papeles del Psicólogo, 31(1), 75-84.
González-Arratia L., N.I. (2011). Resiliencia y personalidad en niños y adolescentes. Cómo desarrollarse en tiempos de crisis. Dirección de Difusión y Promoción de la Investigación y los Estudios Avanzados.
Jornet-Meliá, J. (2017). Evaluación estandarizada. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1). Doi: 10.15366/riee2017.10.1
Mayo Clinic (2022). Resiliencia: desarrolla habilidades para resistir frente a las dificultades. 14 julio. Recuperado de https://www.mayoclinic.org/es-es/tests-procedures/resilience-training/in-depth/resilience/art-20046311
Morán, V. y Olaz, F. (2014). Instrumentos de evaluación de habilidades sociales en América Latina: un análisis bibliométrico. Revista de Psicología, 23(1), 93-105.
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (2014). Principios sobre la medición de la resiliencia. Hacia una agenda para el diseño de la medición. FAO. Recuperado de https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=3346810
Ospina, D. (2007). La medición de la resiliencia. Investigación y Educación en Enfermería, 1, 58-65. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/28168772_La_medicion_de_la_resiliencia
Palomar, J. y Gómez, N. (2010). Desarrollo de una Escala de Medición de Resiliencia con Mexicanos (RESI-M). Interdisciplinaria, 27(1), 7-22.
Peralta, S., Ramírez, A. y Castaño, H. (2006). Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre (Colombia). Psicología desde el Caribe, 17, 196-219. Recuperado de https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2054/9366
Prado, R. y Del Águila C., M. (2003). Diferencia en la resiliencia según género y nivel socioeconómico en adolescentes. Persona, 6, 179-196. Doi: 10.26439/persona2003.n006.885
Rodríguez R., R., Alonso T., J. y Hernansaiz G., H. (2016). Reliability and validity of the Brief Resilience Scale (BRS), Spanish Version. Psychological Assessment, 28(5), e101–e110.
Rodríguez R., J. y Urrea M., A. (2021). Com avaluar la resiliència. Una revisió de las escales de mesura en espanyo. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, 10(1), 125-135.
Ruiz, J. (2015). Resiliencia comunitaria: propuesta de una escala y su relación con indicadores de violencia criminal. Pensamiento Psicológico, 13(1), 119-135.
Rutter, M. (1993). Resilience: some conceptual considerations. Journal of Adolescent Health, 14(8), 626-631. Doi: 10.1016/ 1054-139X(93)90196-V
Saavedra, E. y Villalta, M. (2008). Escala de Resiliencia SV-RES para jóvenes y adultos. Santiago (Chile): Centro de Estudios y Atención del Niño y la Mujer (CEANIM). Recuperado de https://www.academia.edu/26343874/Saavedra_Villalta_SV_RES60_ESCALA_DE_RESILIENCIA_SV_RES
Salgado, A. (2005). Métodos e instrumentos para medir la resiliencia: una alternativa peruana. Liberabit, 11(11), 41-48.
Shae‑Leigh, C. y Nagesh, P. (2019). A theoretical review of psychological resilience: Defining resilience and resilience research over the decades. Archives of Medicine and Health Sciences, 7(2), 233. Doi: 10.4103/amhs.amhs_119_19
Sinclair, V. y Wallston, K. (2004). The development and psychometric evaluation of the Brief Resilient Coping Scale. Assessment, 11, 94-101. Doi: 10.1177/1073191103258144
Smith, B., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P. y Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(3), 194-200. Doi: 10.1080/17439760.2010.482186
Urrutia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica Barcelona, 135(11), 507-511. Doi: 10.1016/j.medcli.2010.01.015
Urrutia, G. y Bonfill, X. (2013). La declaración PRISMA: un paso adelante en la mejora de las publicaciones de la revista española de salud pública. Revista Española de Salud Pública, 87(2), 99-102. Doi: 10.4321/S1135-57272013000200001
Wagnild, G. y Young, H. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Psychology and Health