Abstract
Objective. To analyze the most frequently used self-report instruments to measure psychological wellbeing and reviewing their validity. Method. An analysis of the scientific literature included original articles on the psychometric analysis of self-report scales measuring psychological wellbeing and described the instrument and its validity. Databases searched included CONRICYT, Dialnet, Redalyc, SciELO and Scopus. A total of 1069 articles initially resulted, leaving seven final publications for analysis. Results. The results indicate that the studies examined the instruments' psychometric properties, and most of them reported acceptable reliability and validity, according to the established quality criteria. Discussion. All the instruments showed benefits and the seven scales are the most representative of the authors on psychological wellbeing. It cannot be established which is the best, since each scale was assessed on different populations, and their results depend on the correct adaptations.
References
Arana, C., Restrepo, J., García, J. y Zuluaga, E. (2017). Consistencia interna de la escala EBP en jóvenes residentes en Medellín (Antioquia). Katharsis, 24, 73-90.
Butler, J. y Kern, M. (2016). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing, 6(3), 1-48.
Cansoy, R., Parlar, H. y Turkoglu, M.E. (2020). A predictor of teachers’ psychological well-being: teacher self-efficacy. International Online Journal of Educational Sciences, 12(4), 41-55.
Cassaretto, M. y Martínez, P. (2017). Validación de las escalas de bienestar, de florecimiento y afectividad. Pensamiento Psicológico, 15(1), 19-31.
Castro, A. (2009). El bienestar psicológico: cuatro décadas de progreso. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 43-72.
Casullo, M. (2002). Evaluación del bienestar psicológico en Iberoamérica. Buenos Aires: Paidós.
Casullo, M.M. y Castro S., A. (2000). Evaluación del bienestar psicológico en estudiantes adolescentes argentinos. Revista de Psicología, 18(1), 35-68.
Cobo, C., Pérez, M., Díaz, A. y García, D. (2020). Revisión sistemática sobre modelos multidimensionales del bienestar y su medición en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 13(2), 103-118.
Converse, P.E. (1970). Attitudes and non-attitudes: continuation of a dialogue. En E. R. Tufte (Ed.): The quantitative analysis of social problems (pp. 168-189). Reading, MA: Addison-Wesley.
Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used? An experiment using 5-point, 7 point and 10-point scales. International Journal of Market Research, 50(1), 1-19.
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43.
Diener, E. y Fujita, F. (1995). Resources, personal strivings, and subjective well-being: A nomothetic and idiographic approach. Journal of Personality and Social Psychology, 68(5), 926-935.
Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. y Oishi, S. (2009). New measures of well-being. En E. Diener (Ed.): Assessing Well-Being (pp. 247-266). Champaign, IL: Springer, Dordrecht.
Franco, C. (2016). Test psicológicos y entrevistas: usos y aplicaciones claves en el proceso de selección e integración de personas a las empresas. Academia y Negocios, 1(2), 79-90.
García, D. y Hernández, J. (2020). Alternativa psicométrica para la Escala de Bienestar Psicológico de Casullo con base en una muestra de adolescentes de Maracaibo. Revista Latinoamericana de Hipertension, 15(5), 302-308.
González, J. y Pazmino, M. (2015). Cálculo e interpretación del alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 66-67.
González, M., Meza, P. y Castellón, M. (2019). Medición de la autoeficacia para la escritura académica. Una revisión teórico-bibliográfica. Formación Universitaria, 12(6), 191-204.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Jackson, S. (2009). Research methods and statistics: a critical thinking approach. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.
Lloret, S., Ferreres, A., Hernández, A. y Tomás, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169.
Luna, D., Figuerola, R., Contreras, J., Sienra, J., Navarrete, E., Montoya, J., Castañeda, P. y Meneses, F. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico para Adolescentes (BIEPS-J) en una muestra mexicana. Psicodebate, 20(1), 43-55.
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47.
Medina, M., Gutiérrez, C. y Padrós, F. (2013). Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico de Ryff en población mexicana. Educación Desarrollo, 27, 25-30.
Millán, A. y D’Aubeterre, M. (2011). Validación del Cuestionario de Bienestar Psicológico en muestras multiocupacionales venezolanas. CES Psicología, 4(1), 52-71.
Nadler, J., Weston, R. y Voyles, E. (2015). Stuck in the middle: the use and interpretation of mid-points in items on questionnaires. The Journal of General Psychology, 142(2), 71-89.
Oviedo, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580.
Páez, D. (2008). Cuaderno de prácticas de psicología social y salud: fichas técnicas sobre bienestar y valoración psico-social de la salud mental. Manuscrito no publicado. San Sebastián (España): Universidad del País Vasco. Recuperado de http://www.ehu.eus/documents/1463215/1492921/Salud+2008+Ficha+Tecnica+I++Bienestar+y+Valoraci%C3%B3n+Psico-Social+de+la+Salud+Menta.
Pineda, C., Castro, J. y Chaparro, R. (2017). Estudio psicométrico de las Escalas de Bienestar Psicológico de Ryff en adultos jóvenes colombianos. Pensamiento Psicológico, 16(1), 45-55.
Polit, D. y Hungler, B. (2000). Investigación científica en Ciencias de la Salud: principios y métodos. México: McGraw-Hill Interamericana.
Rubin, A. y Babbie, E. (2001). Research methods for social work. Belmont, CA: Brooks/Cole.
Ruiz, H., Fajardo, M. y Velandia, P. (2006) Validez y confiabilidad del instrumento Prácticas de cuidado que realizan consigo mismas y con el hijo por nacer las mujeres en la etapa prenatal. Avances en Enfermería, 24(1), 31-32.
Ryan, J., Curtis, R., Olds, T., Edney, S., Vandelanotte, C., Plotnikoff, R. y Maher, C. (2019). Psychometric properties of the PERMA Profiler for measuring wellbeing in Australian adults. PLoS ONE, 14(12), 1-12.
Ryff, C. (1989). Happiness is everything, or isn’t it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
Sakunpong, N. y Ritkumrop, K. (2021). Psychometric properties of the Thai version of the Psychological Well-Being Scale and the factors related to among Thai patients with major depressive disorder. Depression Research and Treatment, 11, 1-7.
Sánchez-Cánovas, J. (2007). Manual Escala de Bienestar Psicológico. Madrid: TEA Ediciones.
Sánchez C., J. (2013). Manual de la Escala de Bienestar Psicológico. Madrid: TEA Ediciones.
Sasaki, N., Watanabe, K., Imamura, K., Nishi, N., Karasawa, M., Kan, C., Ryff, C. y Kawakami, N. (2020). Japanese version of the 42-item psychological well-being scale (PWBS-42): a validation study. BMC Psychology, 8(75), 1-11.
Seligman, M. (2001). The role of positive emotions in positive psychology. American Psychologist, 56(3), 218-226.
Sudman, S. y Bradburn, N.M. (1989). Measuring attitudes: recording responses. En S. Sudman y N. Bradburn (Eds.): Asking questions: a practical guide to questionnaire design (pp. 117-151). San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
Vargas, C. y Hernández, M. (2010). Validez y confiabilidad del cuestionario de prácticas de cuidado que realizan consigo mismas las mujeres en el posparto. Avances en Enfermería, 28(1), 96-106.
Veliz, A. (2012). Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico y estructura factorial en universitarios chilenos. Psicoperspectivas, 11(2), 143-163.
Villavicencio, E., Ruiz, E. y Cabrera, D. (2016). Validación de cuestionarios. Revista OACTIVA UC Cuenca, 1(3), 75-80.
Willits, F., Theodori, G. y Luloff, A. (2006). Another look at Likert scales. Journal of Rural Social Sciences, 31(3), 126-139.