Academic achievement and sexual behavior of men and women recently entering college
PDF (Español)

Keywords

University students
Academic achievement
Risky sexual behavior
Sexual debut
Condom use Jóvenes universitarios
Rendimiento académico
Conducta sexual de riesgo
Debut sexual
Uso de condón

Abstract

Objective. The present study aimed to evaluate different aspects of the sexual behavior of male and female students of recent college entrance. Method-Participants. A total of 473 sexually active students assigned to High and Low academic achievement groups completed the Sexual Health University Survey. The variables assessed included characteristics of sexual debut (planning, place, kind of partner, condom use, demand for condom use, among other aspects). Data also included the last sexual encounters or pattern of sexual behavior (condom use, frequency of intercourse and condom use in the last three months, and consistency of condom use), and three sexual health problems (pregnancy, abortion, and sexually transmitted diseases). Results. The results suggest that the students with low academic achievement are at greater risk in their sexual life than those with a high one. Discussion. The present findings emphasize the need to design health promotion strategies in school settings and educate healthy young people in the sexual area.

https://doi.org/10.25009/pys.v33i1.2780
PDF (Español)

References

Amado, M., Vega, B., Jiménez, M. y Piña, J. (2007). Factores que influyen en el uso de preservativo en mujeres en edad reproductiva de Tunja, Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 143-151.

Antón, F. y Espada, J. (2009). Consumo de sustancias y conductas sexuales de riesgo para la transmisión del VIH en una muestra de estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 25(2), 344-350.

Arango, O., Castaño, G., Quintero, S., Montoya, C., Morales, S. y Rodríguez, A. (2012). Riesgos psicosociales y actitudes sobre prácticas sexuales bajo el efecto de alcohol o drogas en adolescentes de la ciudad de Medellín. Universitas Psychologica, 12(3), 887-898. Doi: 10.11144/Javeriana.UPSY12-3rpap.

Campo A., A. y Ceballos, G. (2008). Factores asociados por género a relaciones sexuales en adolescentes de Santa Martha Colombia en el año 2004. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 59(4), 276-284.

Cavanagh, S., Riegle-Crumb, C. y Crosnoe, R. (2007). Puberty and the education of girls. Social Psychology Quarterly, 70(2), 186-198. Doi: 10.1177/01902725070700020.

Ceballos, G. y Campo A., A. (2007). Relaciones sexuales en adolescentes escolarizados de Santa María, Colombia: una encuesta transversal. Colombia Médica, 38(3), 185-190.

Centro Nacional para la Prevención y Control del VIH/sida (CENSIDA) (2020). Sistema de vigilancia epidemiológica de VIH. Informe histórico VIH 3er. trimestre 2020. Ciudad de México: Dirección de Vigilancia Epidemiológica de Enfermedades Transmisibles Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/589214/VIH-Sida_3erTrim_2020.pdf.

Cherie, A. y Berhane, Y. (2012). Peer pressure is the prime driver of risk sexual behaviors among school adolescents in Addis Ababa, Ethiopia. World Journal of AIDS, 2, 159-164.

Cohen, D., Farley, T., Taylor, S., Martin, D. y Schuster, M. (2002). When and where do youths have sex? The potential role of adult supervision. Pediatrics, 110(6), 1-6.

Consejo Nacional de Población (CONAPO) (2020). Estrategia para la prevención del embarazo adolescentes (ENAPEA). Ciudad de México: CONAPO. Recuperado de https://enapea.segob.gob.mx/es/ENAPEA#Materiales_educativos.

Donohew, L., Zimmerman, R., Cupp, P., Novak, S., Colon, S. y Abell, R. (2000). Sensation seeking, impulsive decision-making, and risk sex: implications for risks-talking and design of interventions. Personality and Individual Differences, 28(6), 1079-1091. Doi: 10.1016/S0191-8869(99)00158-0.

Flay, B., Snyder, F. y Petraitis, J. (2009). The theory of triadic influence. En J. DiClemente, M. C. Kegler y R. A. Crosby (Eds): Theories in health promotion practice and research. New York: Jossey-Bass.

Ford, C., Wells, B., Miller, W., Resnick, M., Bearinger, L., Pettingell, S. y Cohen, M. (2005). Predicting adolescents’ longitudinal risk for sexually transmitted infection. Archives of Pediatrics and Adolescence Medicine, 159(7), 657-664. Doi: 10.1001/archpedi.159.7.657.

Gibbons, F., Gerrard, M. y Lane, D. (2003). A social reaction model of adolescent health risk. En J. Suls y K. A. Wallston (Coord.): Social psychological foundations of health and illness (pp. 107-136). Malden, MA: Blackwell Publishing.

González, E., Molina, T., Montero, A., Martínez, V. y Molina, R. (2009). Factores asociados a la comunidad del uso de anticonceptivos en adolescentes solteras uníparas. Revista Médica de Chile, 137(9), 1187-1192.

Hawes, Z., Wellings, K. y Stephenson, J. (2010). First heterosexual intercourse in the United Kingdom: a review of the literature. Journal of Sex Research, 47(2-3), 137-152. Doi: 10.1080/00224490903509399.

Hittner, J. y Kryzanowski, J. (2010). Residential status moderates the association between gender and risky sexual behavior. Journal of Health Psychology, 15(4), 634-640. Doi: 10.1177/1359105309357798.

Igra, V. e Irwin, C. (1996). Theories of adolescent risk take behavior. En R. DiClemente y W. Hansen (Eds.): Handbook of adolescent health risk behavior. New York: Plenum Press.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2014). Estadísticas a propósito del Día Internacional de la Juventud. Ciudad de México: INEGI. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/inegi/contenidos/espanol/prensa/Contenidos/estadisticas/2014/juventud0.pdf.

Instituto Nacional de Salud Pública (2018). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición 2018-2019: Resultados nacionales. Cuernavaca (México): INSP. Recuperado de https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanut2018/doctos/informes/ensanut_2018_informe_final.pdf.

Jaccard, J., Dodge, T. y Guilamo-Ramos, V. (2005). Metacognition, risk behavior and risk outcomes: the role of perceived intelligence and perceived knowledge. Health Psychology, 24(2), 161-170. Doi: 10.1037/0278-6133.24.2.161.

Kalina, O., Geckova, A., Jarcuska, P., Orosova, O., van Dijk, J. y Reijneveld, S. (2009). Psychological and behavioural factors associated with sexual risk behavior among Slovak students. BMC Public Health, 9, 15.

Kaushik, A., Pineda, C. y Kest, H. (2016). Sexual behavior and knowledge among adolescents with perinatally acquired human immunodeficiency virus infection compared to HIV uninfected adolescents at an urban tertiary center in New Jersey. International Journal of Reproductive Medicine, 5, Doi: 10.1155/2016/7098027.

Keto, T., Tilahun, A. y Mamo, A. (2020). Knowledge, attitude, and practice towards risky sexual behaviors among secondary and preparatory students of Met town, south western Ethiopia. BMC Public Heath, 10. Doi: 10.1186/s12889-020-09371-4.

Kirby, D. (2002). The impact of schools and school programs upon adolescent sexual behavior. Journal of Sex Research, 39(1), 27-33. Doi: 10.1080/00224490209552116.

Kirby, D. (2012). The impact of sex education on the sexual behavior program of young people. Recuperado de https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/expert/2011-12_Kirby_Expert-Paper.pdf.

Langille, D., Corbett, E., Wilson, K. y Schlievert, C. (2010). Determinants of adolescent pregnancy: factors influencing youth sexual behaviours in a rural Nova Scotia community. The Canadian Journal of Human Sexuallity, 13(2). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/228775042_Teenage_Pregnancy_in_Nova_Scotia_Communities_Associations_with_Contextual_Factors.

Lloyd, C. y Mensch, B. (2008). Marriage and childbirth as factors in dropping out from school: an analysis of DHS data from sub-Saharan Africa. Population Studies, 62(1), 1-13.

López, J., González, M., Ávila, I. y Teos, O. (2009). Condicionantes epidemiológicos de salud y su relación con el rendimiento escolar en el primer año de la carrera de medicina: estudio de dos generaciones. Gaceta Médica de México, 146(2), 81-90.

Marteleto, L., Lam, D. y Ranchhod, V. (2006). Schooling and early childbearing in urban South Africa. Population Studies Center, Research Report, No 06-610. Recuperado de http://www.psc.isr.umich.edu/pubs/pdf/rr06-610.pdf.

Marteleto, L., Lam, D. y Ranchhod, V. (2008). Sexual behavior, pregnancy, and schooling young people in urban South Africa. Studies in Family Planning, 34(4), 351-368. Doi: 10.1111/j.1728-4465.2008.00180.x.

McCauley, C. y Crockett, L. (1993). A longitudinal investigation of the relationship between educational investment and adolescent’s sexual activity. Journal of Adolescent Research, 8(2), 187-182.

Mehra, D., Kyagaba, E. y Östergen, P. (2014). Association between self-reported academic performance and risk sexual behavior among Uganda university students: a cross sectional study. Global Journal of Health Science, 6(4) 183-195.

Meschke, L., Zweig, J., Barber, B. y Eccles, J. (2000). Demographic, biological, psychological, and social predictors of the timing of first intercourse. Journal of Research on Adolescence, 10(3), 315-338. Doi: 10.1207/SJRA1003_5.

Mitchell, M. y Wellings, K. (1998). First sexual intercourse: anticipation and communication. Interviews with young people in England. Journal of Adolescence, 21(6), 717-726. Doi: 10.1006/jado.1998.0191.

Moreno, D., Robles, S., Frías, B., Rodríguez, M. y Barroso, R. (2010). Hablando con los padres sobre sexualidad. En S. Rivera, R. Díaz-Loving, I. Reyes, R. Sánchez y L. Cruz (Eds.): La Psicología social en México, XIII, 287-294. México: AMEPSO/ Universidad de Sonora/UNAM.

Moreno, D., Robles, S., Frías, B., Rodríguez, M. y Barroso, R. (2011). Encuesta Universitaria sobre Salud Sexual (EUSS). Manuscrito inédito. Ciudad de México: Grupo de Investigación en Psicología y Salud Sexual de la. Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM.

Novilla, M., Dearden, K., Crookston, B., De la Cruz, N., Hill, S. y Torres, S. (2006). Adolescents engaging in risk sexual behavior: sexual activity and associated behavior risk factors in Bolivian adolescents. International Electronic Journal of Health Education, 9, 52-53. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ794117.pdf.

Organización Mundial de la Salud (2021). Salud del adolescente y joven adulto. Ginebra: OMS. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescents-health-risks-and-solutions.

Organización Panamericana de la Salud (2020). Estado actual de la salud de los adolescentes y jóvenes en las Américas. Parte II. Washington, D.C.: OPS. Recuperado de https://www.paho.org/informe-salud-adolescente-2018/part-two-the-current-status-of-the-health-of-adolescents-and-youth-in-the-americas.html.

Pearson, J. y Muller, C. (2004). Adolescent sexual behavior and academic performance: the effects of school contexts. Annual Meeting of the American Sociological Association, Atlanta, GA. Recuperado de http://citation.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/1/0/9/7/4/pages109747/p109747-1.php.

Programa Conjunto de las Naciones Unidas sobre el VIH/sida (UNAIDS) (2016). Niños, chicas adolescentes y mujeres jóvenes: prevención de nuevas infecciones por el VIH. Ginebra: UNAIDS. Recuperado de https://www.unaids.org/es/resources/presscentre/featurestories/2016/june/20160610_panel5.

Reed, J., England, P., Lettlejhon, K., Conroy-Bass, B. y Caudillo, M. (2014). Consistent and inconsistent contraception among young women: insights from qualitative interviews. Family Relations, 63, 244-258. Doi: 10.1111/fare.12058.

Robles, S., Moreno, D., Rodríguez, M., Barroso, R., Frías, B., Rodríguez, M.L., Díaz G., E., Castillo, P. y Hernández, R. (2007). Predictores del uso consistente del condón con base en un modelo psicológico de prevención del VIH/Sida. En S. Robles y D. Moreno (Eds.): Psicología y salud sexual. México: UNAM.

Robles, S., Piña, J. y Moreno, D. (2006). Determinantes del uso inconsistente del condón en mujeres que tienen sexo vaginal, oral y anal. Anales de Psicología, 22(2), 200-204.

Robles, S., Rodríguez., M., Frías, B. y Moreno, D. (2014). Indicadores del uso eficaz del preservativo. Revista Puertoriqueña de Psicología, 25(2), 244-258.

Rodríguez, M., Barroso, R., Frías, B., Moreno, D. y Robles, S. (2009). Errores en el uso del condón: efectos de un programa de intervención. Psicología y Salud, 19(1), 103-109. Recuperado de http://www.uv.mx/psicysalud/psicysalud-19-1/19-1/MRodriguez.html.

Sales, J., Spitalnick, J., Milhausen, R., Wingood, G., DiClemente, R., Salazar, L. y Crosby, R. (2009). Validation of the worry about sexual outcomes scale for use in STI/HIV prevention interventions for adolescent females. Health Education Research, 24(1), 140-152. Doi: 10.1093/her/cyn006.

Sánchez, M. y Muñoz, A. (2005). Infuencia de padres y amigos sobre la actitud hacia las conductas sexuales de prevención en la adolescencia. Un análisis en función del género. Revista Latinomericana de Psicología, 37(1), 71-79.

Schubotz, D., Rolston, B. y Simpson, A. (2010). Sexual behaviour of young people in Northern Irland: First sexual experience. Critical Public Health, 14(2), 177-190. Doi: 10.1080/09581590410001725418.

Shafii, T., Stovel, K. y Holmes, K. (2007). Association between condom use at sexual debut and subsequent sexual trajectories: a longitudinal study using biomarkers. American Journal of Public Health, 97(6), 1090-1095.

Singh, S., Wulf, D., Samara, R. y Cuca, Y. (2011). Diferencias según sexo en el momento de la primera relación sexual: datos de 14 países. Perspectivas Internacionales en Planificación Familiar, número especial 2000. Recuperado de http://www.guttmacher.org/pubs/journals/2601400S.pdf.

Slicker, E., Patton, M. y Fuller, D. (2004). Parenting dimensions and adolescent sexual initiation: using self-esteem, academic aspirations, and substance use as mediators. Journal Youth Studies, 7(3), 295-314. Doi: 10.1080/1367626042000268935.

So, D., Wong, F. y DeLeon, J. (2005). Sex, HIV, and substance use among Asian American college students. AIDS: Education and Prevention, 17(5), 457-468. Doi: 10.1521/aeap.2005.17.5.457.

Stern, C., Fuentes, C., Lozano, L.R. y Reysoo, F. (2003). Masculinidad y salud sexual y reproductiva: un estudio de caso con adolescentes de la Ciudad de México. Salud Pública de México, 45(1), 34-43.

Tucker, C., Joyner, K., Udry, J. y Suchindran, Ch. (2000). Smart teens don’t sex (or kiss much either). Journal of Adolescent Health, 26, 213-125. Doi: 10.1016/S1054-139X(99)00061-0.

Uribe, I., Covarrubias, K. y Andrade, P. (2008). La cultura sexual de los adolescentes colimenses. Estudios sobre Culturas Contemporáneas, Época II, XIV(28), 61-95.

Widman, L., Noar, S., Choukas-Bradley, S. y Frances, D. (2014). Adolescent sexual health communication and condom use: a metanalysis. Health Psychology, 33(10), 1113-1124. Doi: 10.1037/hea0000112.

Zimmer-Gembeck, M. y Helfand, M. (2008). Ten years of longitudinal research on U.S. adolescent sexual behavior. Developmental correlates of sexual intercourse and the importance of age, gender and ethnic background. Developmental Review, 28(2), 153-224. Doi: 10.1016/j.dr.2007.06.001.